Eerste indrukken Subaru Impreza 2012:

Autointernationaal.nl berichtte vandaag hetvolgende over de nieuwe Subaru Impreza:

Subaru zal volgende maand op de IAA van Frankfurt haar nieuwe
Impreza aan het publiek voorstellen. U als bezoeker van Autointernationaal.nl
kan echter nu al exclusief kennismaken met de Japanner. Een select aantal
journalisten mocht namelijk al even achter het stuur kruipen van de nieuwe
Impreza. De rij indrukken mogen pas in oktober worden gepubliceerd, maar
Autointernationaal.nl kan al wel de details over de Subaru geven.

Het belangrijkste nieuws is dat de WRX en de WRX
STI uitvoeringen niet langer deel uit maken van het Impreza gamma. Deze modellen
krijgen een eigen, compacter en lichter onderstel. Dit betekent dat de nieuwe
Impreza een heel braaf leven gaat leiden, ongeacht de carrosserievorm (4-deurs
sedan of 5-deurs hatchback).

In vergelijking met de oude/huidige Impreza
staat de vooruit iets verder naar voren. Dat moet de aërodynamica ten goede
komen en zorgt tegelijkertijd voor een grotere ruimtelijke beleving voor de
inzittenden. Zowel de sedan als de hatchback bieden een grotere kofferruimte.
Ook is er meer plek voor de benen van de achterpassagiers. Dit werd mogelijk
door de wielbasis met 5 centimeter te vergroten. De ingreep leidt er toe dat de
Impreza zich nu tot de ruimste modellen in zijn segment mag rekenen. Voor het
dashboard past Subaru nu zachtere plasticsoorten toe die voor een rijker gevoel
zorgen. De stoelen zijn herontworpen en bieden nu meer zitcomfort. Door een
groter glasoppervlak i.c.m. een lagere taillelijn doet het interieur nu
behaaglijker aan.

Onder de motorkap zit een verbeterde 2,0 liter 4
cilinder boxerbenzinemotor. Die levert meer trekkracht dan zijn voorganger bij
een lager gemiddeld verbruik. Het vermogen blijft ongewijzigd 150 pk, maar aan
koppel is er nu 198 Nm beschikbaar. Voorheen was de koek met 196 Nm op; een
miniem verschil maar de Impreza kan nu met ruim 21 procent minder brandstof toe.
Dit betekent voor de 2,0 liter versie een gemiddeld verbruik van 6,6 liter (in
plaats van 8,4 liter) en een CO2 uitstoot van 155 gram/km. Daarmee is de Subaru
fors zuiniger en schoner dan de vierwiel aangedreven uitvoering van de Skoda
Octavia 1.8 TSI. De 2,0 liter motor is standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde 5-bak maar kan ook gecombineerd worden met een verbeterde CVT
automaat met schakelflippers aan het stuur.

Detailverbeteringen aan het onderstel moeten
voor prettigere rijeigenschappen en een hoger comfortniveau zorgen. De
stuurbekrachtiging is voortaan van het elektronische type. Subaru claimt dat er
qua gevoel niets ingeleverd wordt, maar dat de bekrachtiging nu minder energie
verbruikt en dat de installatie minder weegt. Überhaupt legt de Impreza 50 kilo
minder in de schaal dan zijn voorganger; ondanks het grotere ruimteaanbod.
Helaas ondervindt Subaru nog altijd hinder van de aardbeving en de daaruit
resulterende tsunami, die afgelopen maart plaatshadden. Dit betekent dat de
marktintroductie met enkele maanden is uitgesteld. Er wordt nu gerekend op een
debuut in januari of februari.

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s