Waarom Subaru een Mini Jumbo nodig heeft!

In 1982 presenteert Subaru Nederland de Subaru Mini Jumbo, een klein boodschappenwagentje voor nog geen tien duizend gulden. Met beperkte afmetingen een vrij ruime auto en ideaal voor in de stad. Concurrentie? Ja voornamelijk van de Suzuki Alto en de Daihatsu Cuore, veel meer was er in dat segment niet te koop.

In de periode van 1983 tot en met 1992 verkoopt Subaru ruim 20.000 stuks van de Mini Jumbo! In 1993 wordt de Jumbo opgevolgd door de Vivio en worden de laatste op voorraad zijnde Jumbo’s op de weg gezet.

De Vivio was wat minder succesvol (lees eigenlijk te duur) maar tot en met 2001 werden er toch bijna 7.500 verkocht.

In de periode 1983 t/m 2001 zijn er in Nederland 68.133 nieuwe Subaru’s verkocht. 27.652 daarvan waren Mini Jumbo’s en Vivio’s! Dat betekent een aandeel van ruim 40%!

Helaas vond Subaru het niet nodig om met een vervanger van de Vivio te komen in Nederland. De concurrentie vond het echter wel nodig om kleine stadsauto’s op de markt te brengen, met als gevolg dat Subaru een belangrijke en grote klantenkring zag verdwijnen!

Vandaag de dag is het A-segment van de kleine auto’s zo ongeveer het grootste stukje van de autoverkoop-taart. Wat als Subaru alle ervaring die het had, had gestoken in een nieuwe kleine auto? Subarublog denkt dat Subaru dan in Nederland een groter marktaandeel had gehad en de verkopen van de grotere modellen vanzelf mee omhoog waren gekropen. In het verleden waren er genoeg gezinnen waar de Mini Jumbo als tweede auto werd gekocht en waar jaren later een Legacy of Forester als gezinsauto kwam!

Dus, Subaru heeft een Mini Jumbo nodig!

Advertenties

2 thoughts on “Waarom Subaru een Mini Jumbo nodig heeft!

  1. Zou er oorspronkelijk niet sprake van zijn dat de Pleo de Vivio zou vervangen? Zo ver is het dus nooit gekomen. Probleem is nu natuurlijk de dure yen en dat auto’s steeds groter en breder worden in deze klasse, waardoor het als Kei car niet als volle concurrent voor bijvoorbeeld de Panda, Picanto en (Indiase) Alto zou kunnen worden gezien. Als niet Kei car is het model weer onverkoopbaar op de thuismarkt, waardoor het model weer speciaal voor Europa zou moeten worden ontwikkeld bij gebrek aan een stevige positie in landen als India, Brazilië/Zuid-Amerika en China en daarvoor speelt Subaru waarschijnlijk een te marginale rol.
    Het zou echter niet verkeerd zijn als Subaru een eigen variant krijgt op de tweede generatie Toyota Aygo. En ik zie het ook wel zitten als de volgende generatie Daihatsu Bego/Toyota Rush naar Europa komt als Subaru. Past perfect bij het merk en de Terios is altijd populair geweest in de Alpenlanden en bijvoorbeeld Griekenland.

  2. De Pleo was inderdaad ooit bedoeld als vervanger voor de Vivio, maar de auto kon niet voor een interessante prijs op de Nederlandse markt gezet worden. Het is echter wel zo dat het niet aanbieden van een model ervoor gezorgd heeft dat Subaru veel marktaandeel heeft verloren. Wellicht had Subaru nu een behoorlijk graantje mee kunnen pikken van het immens populaire A-segment.
    Maar goed, de filosofie van Subaru is helaas niet altijd te volgen.
    Subaru schijnt echter wel bezig te zijn met het bekijken van mogelijkheden tot produktie in Europa. Die mogelijkheden liggen er ook wel degelijk. De nieuwe Daihatus Charade wordt immers ook in Europa geproduceerd. Die Charade was ook een goede mogelijkheid geweest voor een nieuwe Justy. De aantallen die Daihatsu zal halen in de laatste jaren in Europa zullen niet bepaald hoog zijn.
    In Japan worden veel Daihatsu modellen al als Subaru aangeboden. De Cuore wordt verkocht als Pleo, de Materia als Subaru Dex en zo zijn er nog een aantal voorbeelden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s