Verkooprecord voor Subaru in USA

In het jaar 2010 zijn er voor het eerst in de historie van Subaru in de USA meer dan 250.000 Subaru’s verkocht. Om precies te zijn 263.820. Het vorige verkooprecord uit 2009 werd met 16% verbeterd.

Best verkochte model was de Outback met maar liefst 93.148 exemplaren, liefst 68% meer dan in 2009! De Forester verkopen namen met bijna 10% toe tot ruim 85.000 stuks. Ook de Legacy liet een fraaie stijging zien van 25%. De Impreza toonde een lichte daling van ruim 4%.

Topmodel van de Subaru modellen, de Tribeca, is duidelijk op zijn retour. Toch werden er nog bijna 2.500 stuks van verkocht.

5 gedachten over “Verkooprecord voor Subaru in USA

  1. ja, Outbacks en andere Sub’s zijn in de VS nu eenmaal een stuk goedkoper dan in Nederland. Die hoge prijzen in Nederland zijn debet aan de droevige verkoopresultaten. Auto’s als de Legacy en Outback verdienen beter.
    En kijk eens in België. Kost een Outback zomaar 7000 tot 10000 euro minder.

    Maar van Subaru Nederland hoor je niets…. het blijft akelig stil.
    Jammer eigenlijk, want de inzet (aftersales) van de Subaru-dealers is over het algemeen groot. Die inzet zou best eens ‘beloond’ mogen worden met betere verkoopcijfers.

    • Ik ben het helemaal met je eens. Echter ben ik wel van mening dat je voor het geld van bijv. een Outback nagenoeg niets vergelijkbaars kunt kopen voor deze prijs. Ik denk echter inderdaad dat als men de prijzen iets aangenamer zou maken, de verkopen duidelijk hoger zouden liggen.

      Onbekend maakt onbemind, is iets wat zeker van toepassing is op Subaru. Ik denk dat menig VW/Opel/Ford etc rijder erg onder de indruk zal zijn na een week rijden met een Subaru.

      Subaru Nederland heeft een beleid wat ik totaal niet kan volgen. Ik krijg absoluut niet het gevoel dat ze er alles aan doen om Subaru in Nederland duidelijker op de kaart te zetten. De dealers zullen ongetwijfeld hun best doen.

  2. Er zijn wel Outback-alternatieven hoor, zoals bijvoorbeeld:
    (iets kleiner:) de Toyota RAV4 (zeer complete uitvoering voor 36.000,–);
    (iets kleiner:)de nieuwe Kia Sportage 4WD (32.200,–);
    maar ook een Kia Sorento (ca. 41.300,– met 4WD);
    of Hyundai Santa Fe 4WD van 39.990,–.

    “Surfwerk wereldwijd” geeft ook aan dat er erg veel kritiek op de vormgeving is, o.a. van de huidige Outback (Legacy iets minder). Qua aantrekkelijkheid van het model scoorde de vorige Outback duidelijk hoger. However, voor Subaru is Nederland een soort speld in een hooiberg. En werkt de Ned. importeur niet echt mee om te streven naar hogere verkoopaantallen.

    • Sorry, maar ik vind de genoemde auto’s geen alternatieven voor een Outback.
      Outback rijders zijn, naar mijn mening, mensen die juist geen echte SUV zoeken. Kijk eens naar de prijs van een Audi A4 Allroad, om er maar een te noemen. Vele malen hoger dan qua prijs dan de Outback. En ga er dan maar eens het terrein mee in!

      Vormgeving van Subaru’s is altijd een punt van discussie geweest, maar echte Subaru rijders weten dat je een Subaru niet koopt voor het uiterlijk, maar voor datgene wat er onder zit!

  3. Het zou me niet verrassen dat klanten eerder een “echte” SUV zoals bijv. de vier hierboven genoemde willen, omdat ze dan tóch die 4WD hebben. Een Outback is, met alle respect, toch niet meer dan een verhoogde stationwagon (Legacy) en de gemiddelde klant ziet dat echt wel. Men geeft er vele euro’s aan uit, dus dat moeten medeweggebruikers (en de buren……) dan wél kunnen zíen. Zo’n Sorento maakt nou eenmaal meer indruk.
    De meeste klanten willen meestal óf een veel goedkopere normale stationwagon óf juist een (hoge) 4WD…. Iets wat daar tussenin zit ‘vreet’ de gemiddelde klant niet. Vergelijkingen met 4WD’s van bijv. Volvo of Audi gaan deels niet op. Dat zijn v.w.b. verfijning, afwerking, materiaalkeuze, enz. auto’s van een hoger niveau en daarom ook hoger prijskaartje. Dat soort auto’s zijn écht niet duurder louter en alleen omdat er een Volvo- of Audi logo op staat; een dergelijk ‘verweer’ is wat makkelijk.

    Overigens ben ik het ermee eens dat de keuze voor een Subaru (bijv. de Outback) een zeer bewuste keuze is, en dat het uiterlijk er dan veel minder of niet toe doet. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat Subaru bij de ontwikkeling van huidige Legacy/Outback toch ook een gelikter model had kunnen ontwerpen zónder dat dat tot een hoger prijskaartje had geleid.

Geef een reactie op Joop Reactie annuleren