Special: de historie van de Subaru Rex (Mini-Jumbo)

De afgelopen weken is er veel interesse van Subarublog lezers geweest voor de Subaru Mini Jumbo. Vandaag zal Subarublog dan ook wat aandacht besteden aan de Rex (in Nederland beter bekend als Mini-Jumbo). Dit model betekende in Nederland een grotere naamsbekendheid voor Subaru.

Hieronder een (verkort) historisch overzicht:

Juli 1972: Subaru introduceert de Rex als opvolger van de Subaru R-2. Het model wordt in eerste instantie leverbaar als tweedeurs sedan uitvoering met een 356cc motor, welke achterin is geplaatst.

Februari 1973: Subaru levert de Rex voortaan ook als vierdeurs sedan versie.

Oktober 1973: De 356cc motor wordt vervangen door een 358cc

Februari 1974: Subaru introduceert een drie deurs hatchback uitvoering van de Rex. Deze werd geleverd als Van uitvoering (grijs kenteken)

September 1975: De Rex ondergaat een kleine facelift, met nieuwe bumpers en een andere grille. Ook werd de driedeurs versie leverbaar als personenwagen.

Mei 1976: de Japanse eisen aan motoriseringen veranderen en Subaru is genoodzaakt de Rex te voorzien van een 490cc motor. Om dit mogelijk te maken moest de Rex zowel in de lengte als de breedte enkele centimeters groeien.

Mei 1977: De Rex wordt voorzien van een 544cc motor en gaat voortaan door het leven als Rex 550.

De eerste generatie Rex is officieel niet leverbaar geweest in Nederland.

Tot zover het overzicht van de eerste Rex. Zoals aangegeven is het een verkort overzicht. De Rex is met veel verschillende motoriseringen geleverd. Ook het aantal bodemplaten is talrijk. Voor een overzicht daarvan kunt u het beste hier kijken.

Augustus 1981: Subaru introduceert de tweede generatie van de Rex. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de nieuwe Rex de motor voorin en voorwielaandrijving. Voor de motorisering kiest men wederom voor de 544cc. De Rex is leverbaar als drie- en als vijfdeurs versie.

Eind 1982 introduceert Subaru de Rex ook in Nederland. Hier gaat de auto door het leven als Mini Jumbo. Op andere markten wordt de auto ook wel geleverd als Subaru 700 of Subaru Sherpa. De naam Subaru 700 heeft te maken met de 665cc motor waarmee de Mini Jumbo geleverd wordt.

Eind 1983 wordt de Rex in Japan leverbaar met inschakelbare vierwielaandrijving, als eerste in zijn klasse. Even later wordt er zelfs een turbo versie toegevoegd.

De Mini Jumbo is ten opzichte van de Japanse Rex 7 centimeter langer (voornamelijk door grotere bumpers) en krijgt 12 inch velgen in plaats van 10 inch.

September 1986: de produktie van de tweede generatie Rex wordt beeindigd.

In november 1986 introduceert Subaru de derde generatie van de Rex. Wederom is de auto leverbaar als drie- en als vijfdeurs versie. Ook de motorisering is gelijk aan de voorganger.

In juni 1987 voegt Subaru een automatische transmissie toe aan het programma, de Rex ECVT. Een klein jaar later volgt een Rex met supercharger, waardoor de auto 55 pk heeft.

In Nederland stelt Subaru de nieuwe Mini Jumbo in 1987 voor. Voor Nederland komt er geen ECVT en geen supercharger versie. Wel is de auto wederom leverbaar als drie- en als vijfdeurs versie.

In 1989 ondergaat de Rex een kleine facelift en wordt de tweecilinder motor vervangen door een viercilinder versie. Deze facelift wordt vrijwel direct doorgevoerd in Nederland voor de Mini Jumbo. Ook de facelift die een jaar later wordt doorgevoerd wordt vrijwel meteen op de Nederlandse markt gebracht.

De derde generatie van de Rex wordt op de verschillende export markten onder diverse namen op de markt gebracht. In Nederland zoals gezegd als Mini-Jumbo. Op andere Europese markten werd de naam M80 gebruikt. In Australië werd de auto verkocht als Subaru Fiori.

In maart 1992 stopt de produktie van de Rex. Na 1.902.811 exemplaren wordt de Rex opgevolgt door de Subaru Vivio.

Van 1991 tot en met 2005 werd de tweede generatie van de Rex onder licentie gebouwd door het Chinese Yungue. Meerdere versies zagen het levenslicht.

 

Plaats een reactie